Thursday, January 29, 2015

BERSALIN NORMAL VS CAESARIAN

Bismillahirrahmanirrahim..

2 hari lalu masa kandungan dah memasuki usia 36 minggu 2 hari, saya pergi lah last appoinment dengan doktor kat KKIA. Tujuannya sepatutnya untuk last scan..sepatutnyalah. Masa dalam bilik doktor tu, bila doktor cek katanya dah engage..tangan pun dah boleh genggam dah kat pangkal rahim yang bawah tu. Masa tu tak scan lagi..

Lepas tu doktor pun scan lah..tiba-tiba doktor bagitau yang baby songsang, kepala kat atas dan kaki kat bawah. Errk!! ok..saya tenang je dengar apa doktor nak cakap lagi. Doktor bagi seminggu lagi tempoh untuk baby pusing balik, lepas seminggu doktor akan scan balik untuk tengok kedudukan baby. Kata doktor, air ketuban cukup untuk baby pusing lagi..kalau minggu depan masih songsang juga, doktor akan refer saya ke hospital dan mungkin hospital akan refer hospital likas pula samada nak pusingkan baby atau ceasar je..errrk!!!

Ok..saya tabah je dengar. Semoga seminggu yang ada ni baby boleh pusing balik ke kedudukan sefalik harapnya..insyaAllah. Lepas tu keesokannya saya pergi klinik kat kampung pula untuk antenatal cek up yang saya kena hadapi setiap minggu bermula minggu 36 ke atas..nurse cek perut katanya kedudukan baby normal dan lepas tu dia double confirm pula lagi dengan nurse lain. Keputusan nurse tu pun sama..baby dalam kedudukan sefalik. Aik?? saya dah konfius sangat..dalam 1 malam je baby dah pusing balik ke apa?? Tapi kalau betul, syukur alhamdulillah..memang itu yang saya harapkan. Semoga masa scan minggu depan baby dalam keadaan sefalik..amin. Sekarang ni pun kerap jugalah saya pujuk baby supaya sentiasa dalam kedudukan normal supaya ummi boleh bersalin normal nanti.

Rasa macam dah ada sikit-sikit tanda nak bersalin tapi tak taulah..tak pasti boleh sampai due date atau tak. Kaki, tangan semua habis bengkak tapi alhamdulillah dalam usia kandungan 36 minggu ni saya masih mampu mendaki jambatan gantung dan berjalan kaki ke sekolah hampir setengah jam..haha. Minggu depan insyaAllah minggu last akan berada di sekolah..insyaAllah saya akan mula cuti pada masa kandungan dah 38 minggu nanti. Semoga segalanya baik-baik dan dipermudahkan olehNya..amin ya Rabb.

No comments:

Post a Comment