Saturday, October 24, 2015

CABARAN PENYUSUAN SECARA EKSLUSIF

Bismillahirrahmanirrahim...

Maaflah tajuk entri sedikit skema..haha. Tapi cabaran yang saya nak cerita ni lebih kepada pengalaman diri sendiri je. Alhamdulillah saya berjaya bf zahrah secara ekslusif selama 6bulan dan berterusan hingga kini zahrah dah 8 bulan lebih..

Bf sebenarnya mudah je.. Tak payah susah payah bangun bancuh susu malam-malam, tak payah susah nak angkut segala botol panas botol minum bila tiap Kali nak jalan. Penat kot nak siapkan semua benda tu..mana nak mekap lagi kan, haha. Lagi 1 yang paling penting, jimaaat banyak tau. Tak payah beli susu formula..yeah!!

Tapi....walaupun bf ni secara nyata memang mudah tapi tak juga semudah yang disangkakan. Ada cabaran juga tau..

Cabaran pertama saya bermula seawal masa pantang lagi. Oleh kerana saya bersalin secara caeser, konon nak luka cepat baik saya amalkanlah makan sup haruan. Cukup 3 hari, zahrah asyik kentut bau busuk je. Dah lah baru umur 3 hari masa tu..terus stop makan haruan, sebab tak ngam dengan zahrah. Lepas tu makan roti putih pun sama..dah lah favorite kan. Sama juga, zahrah kentut bau busuk..sabar je lah tak boleh makan. Agak lama juga lah saya tak makan dua tu.

Cabaran kedua pula masa zahrah umur 7 bulan..zahrah berkahak agak teruk juga sampai nak jadi asma. Masa tu lagiii banyak tak boleh makan. Semua makanan yang bersifat sejuk tak boleh makan. Telur tak boleh..sayur yang ada unsur sejuk pun tak boleh. Maka bertabahlah makan apa yang boleh je.

Lepas dah sihat tak ada kahak, umur 8 bulan zahrah kena cacar pula yang halus je merah-merah kat badan tu. Tu pun nasib baik yang halus..masa tu ayam, daging, telur semua tak boleh makan. Sayur yang jenis sifat gatal pun tak boleh makan.. Saya ambil jalan selamat makan lobak dan sayur daun je. Ikan pun tak semua jenis boleh makan. Ada ikan jenis gatal kan.. Seafood jangan cakaplah, lagi tak boleh.

Dekat dua minggu juga saya berpantang makan.. Silap makan tak pasal-pasal nanti 1 badan zahrah yang bekas cacar tu gatal pula kan. Lagipun tak nak lah nanti saya dipersalahkan jadi punca penyakit zahrah kan..hehe.

Alhamdulillah saya berjaya harungi semua dengan baik. Untuk mommy yang bf baby, teruskan usaha anda sebab kita bukan sahaja menurut apa yang disunnahkan nabi malahan kita beri hak anak kita yang sepatutnya. Jangan sesekali rasa down atau putus asa..kalau anak sakit, jagalah makan supaya kita dapat membantu kesembuhan anak dengan lebih cepat..paling penting mesti kuatkan hati dari segala hal:)


Ni lah dia yang dah fully bf selama 8 bulan..

Alhamdulillah..semoga urusan penyusuan saya dan zahrah dipermudahkan sehingga umurnya 2 tahun..amin ya rabb.

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP