Friday, October 25, 2013

B2B PART 2 - CAT BILIK

Bismillahirrahmanirrahim...


Pejam celik pejam celik ditambah dengan kesibukan kerja sudah tak lama lagi tarikh hari bahagia tu rupanya..bila teringat mesti sibuk nak tanya hati, "aku dah sedia ke ni?" Nak tak nak kena sedia juga..itu kan pilihan yang terbaik buat saya:)


Oh ya..sebenarnya saya nak share tentang persiapan cat bilik tidur. Alhamdulillah bilik dah 70% siap..tinggal sentuhan tangan comel ni je lagi untuk deko apa yang patut. Mula-mula sekali mestilah nak cat sebelum nak deko yang lain-lain kan:) 


Serius sangat yang saya tak pernah ada pengetahuan tentang cat mahupun kemahiran mengecat..tapi untuk bilik tidur sendiri, mahu atau tak saya kena juga turun padang. Bermula dengan tentukan nak guna warna apa sampailah mengecat saya kena terlibat secara langsung. Biarpun saat ini saya sangat sibuk dengan tugasan di sekolah yang datang bertubi-tubi..insyaAllah pasti ada hikmahnya semua ni:)


Tanpa fikir panjang saya terus tetapkan warna pilihan hati idaman kalbu untuk bilik tidur tu..gambar di bawah yang saya minta kat google akan ceritakan warna pilihan hati idaman kalbu saya tu:) 


cantik dan tenangnya warna ni..subhanallah!

 

warna pilihan hati idaman kalbu..sky blue:)


Maka saya pun ambil masa beberapa hari mengumpul katalog jenama cat yang ada di Malaysia ni..hajat hati nak survey warna yang betul-betul melekat di hati dan sangat memahami kondisi isi beg duit ketika ini..haha. Alhamdulillah dapatlah kumpul 4 katalog berbeza tapi 3 je yang saya ambil gambar.


katalog san cora dan nippon..tiada dalam gambar-dulux.


Saya bandingkan warna biru idaman hati yang ada di kedua jenama cat dan saya temui 2 warna yang sama bagi saya tapi berlainan nama.





Sky blue- Nippon paint


atlantic blue- San cora


Alhamdulillah..lepas survey kat kedai untuk harga jenama cat yang biru camtu, akhirnya saya buat keputusan memilih cat atlantic blue dari san cora..murah dan insyaAllah tahan. Lagipun nak cat dalam bilik je kan..tak kena matahari pun. Cat dulux dan nippon sedikit mahal namun kualiti memang tak dapat dinafikan..tak mengapa, guna yang murah dan ikut kemampuan. Esok-esok bila cat ni dah tanggal dan saya pun dah berduit lebih, boleh je cat semula:) (kata-kata untuk memujuk hati yang lara..haha)


 Apa pun,kini saya sudah sedikit faham tentang pemilihan cat dan dah tau kadar harga bagi satu-satu jenama yang saya pergi survey tu. Kiranya dapat ilmu sampingan la..pengalaman mengecat pun dapat. Tapi yang paling penting..dapat deko bilik guna sentuhan tangan sendiri, yeay!


Nantikan kisah b2b saya yang seterusnya..:)


No comments:

Post a Comment