Thursday, October 17, 2013

JANGAN PANDANG KU SEBELAH MATA..

Bismillahirrahmanirrahim...


Sebulan sudah saya kembali memulakan tugas walaupun kini masih berstatus interim..penghujung tahun seperti biasa banyak kursus yang perlu dihadiri dan aktiviti yang perlu dilaksanakan. Minggu ni guru besar minta saya hadir ke kursus KSSR TMK untuk tahun 4 tahun hadapan..saya hadir dengan rasa rela hati tanpa ada perasaan ralat sedikit pun biarpun mata pelajaran ni bukan opsyen atau bidang tugas.


Sepanjang hari pertama kursus saya akui bahawa saya seorang saja kategori junior jika dibandingkan dengan guru-guru lain yang tampak lebih berpengalaman..oh, terasa sedikit kerdil pula diri dalam kursus ni. Saya juga sedar saya seorang saja guru j-QAF dalam kalangan guru yang hadir tapi tak ada masalah pun sebenarnya..sudah namanya guru, semua pun sama tiada beza. Hanya opsyen yang membezakan tapi tak menghalang untuk kita mengajar subjek lain yang bukan opsyen bukan??


Akhirnya pada penghujung kursus untuk hari pertama, sedang saya berbual dengan rakan guru di sebelah tiba-tiba dia bertanya opsyen saya..bila saya katakan saya opsyen PAI dan guru j-QAF, saya lihat wajahnya berubah kehairanan..katanya macam mana pula guru j-QAF boleh dihantar untuk kursus ni?


????????
Saya pula yang menjadi hairan mendengar kata-katanya..terasa bagaikan diri yang berstatus guru agama dipandang rendah. Namun saya cuba husnodzon..mungkin guru tersebut jarang melihat guru agama melibatkan diri dalam subjek lain agaknya. Tak mengapa lah cuma saya sedikit kesal saja dengan anggapan sedemikian terhadap guru agama..


Secara tak langsung saya pun muhasabah diri supaya tak bersikap sedemikian pula dengan individu lain..Pendek kata, dont judge a book by its cover.

****************


Selesai kursus hari pertama, saya bergegas ke hospital pula untuk buat medical check up untuk guru lantikan baru. Alhamdulillah segala urusan saya dipermudahkan dari urusan pendaftaran, urine test yang biasa dan xray..semuanya berjalan lancar dan mendapat panduan serta arahan yang jelas serta baik dari kakitangan hospital. Namun saya sedikit kecewa dan terkilan bila dapat layanan sedikit kasar masa nak buat urine test untuk dadah. 


Sangat sedih bila kakitangan tu bercakap kasar dan meninggikan suara..rasa malu pun ada dengan orang awam lain yang ada di makmal tu. Rasanya tak perlu lah nak meninggikan suara dan bercakap kasar kan..secara adatnya kita kena berlemah lembut dan banyakkan senyum serta jalankan tugas dengan lebih berhemah..lebih-lebih lagi bila tugas kita tu melibatkan orang awam.


Sedikit sebanyak layanan kurang mesra tu meninggalkan kesan di hati saya..tapi mahu atau tidak saya paksa diri supaya husnodzon juga. Biarlah apa yang telah saya dapat asalkan saya tak buat macam tu pula pada orang lain..agaknya petugas makmal tu tengah stress kerja kot masa saya datang atau sedang moody. Tak mengapa lah..semoga tiada orang lain pula yang merasai apa yang sudah saya alami di makmal tu.


Renung-renungkanlah....


2 comments:

  1. ttg kssr tue..agaknya cikgu tu terkejut sbb..kssr nye kursus dasarnya hrs ikut guru yg akan ajar subjek tu..tp zmn sekarang..akak fhm..kdg2x ada cikgu yg x sanggup g..@ kdg2x junior dijadikan alat utk ke sana..pepun kte niatkan la utk ilmu...biar pepun org pertikaikan..ibarat akak lani..akak di sek jd gila jwtn akibat terpaksa menangung tgsn yg bkn tgs akak..akak redha & amik sbg pelajaran wp terkdg rs give up pn ada..ini sebahagian pgalaman buat kte....hopefully masa kte dh tua t,jgn kte buat junior kte plk rs mcm kte rs....biar lah t,kte tunjuk kte terbaik & jd contoh guru2x baru.

    psl layanan hospital tu..aduhai..etika awam..sedih dgr

    ReplyDelete
  2. 2 la kak mia..tmbh pula skola hana ni skm,beban stp guru mmg berat skit sbb tak rmai kan..2 yg hana kena pg kursus luar bidang & ajar sbjek yg bkn opsyen.nk bt mcm mana kan..kena sbr je la:) guru lain kat skola hana pun camtu jg..

    ReplyDelete

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP