Tuesday, October 1, 2013

AKU SEDANG DIUJI

Bismillahirrahmanirrahim...


Sejak zaman sekolah lagi saya memang ada masalah dengan sistem perkumuhan yang satu itu..jarang buang air besar! Dulu saya tak rasa apa pun malah rasa macam satu kelebihan pun ada sebab tak payah susah payah pergi tandas setiap hari. Lebih-lebih lagi sekolah menengah saya dulu selalu tak ada air paip. Tapi nyata saya silap bila akhirnya sembelit dan buasir pula menyerang.. saya tak malu berterus terang sebab perkara ni sangat serius sebenarnya.


Bila dah zaman U, lagi jarang saya ke tandas..seminggu dalam 2 atau 3 kali sahaja. Lepas tu bila ke tandas mesti saya duduk dalam tu nak dekat-dekat sejam.. kadang sampai nangis-nangis baru dapat keluar dari tandas dengan perasaan lega.. Bila dah macam tu baru saya nak kelam kabut makan sayur, yogurt, minum air putih banyak-banyak dan makan buah-buahan.. lumrah manusia kan, bila dah terkena baru nak sedar.. wawawa.


Kini dah masuk alam pekerjaan keadaan perut dan sistem pencernaan seakan makin merajuk dengan tuan punya badan.. setiap malam saya alami kembung perut. Berangin satu badan sampai nak buat apa pun tak selesa.. ingatkan ada masalah batu hempedu ke apa. Bila cek kat klinik, doktor kata dalam perut saya ada banyak angin @ gas.. Angin tu berpunca dari perut saya yang banyak menyimpan hasil pencernaan yang tidak tercerna  @ tidak dibuang mengikut saluran betul.. Makanan pun sama. Saya dah tak boleh makan yang berminyak dan berlemak.. wawawa.


Sekarang tiap masa perut saya kembung..nak berkompang kat perut ni pun boleh. Kadang-kadang kepala naik pening dan muntah-muntah saya dibuatnya akibat angin yang banyak dalam badan. Kini saya sedang berusaha meraih kembali kesihatan diri.. doakan saya ya. Rasa sangat terkilan sebab dari dulu tak pernah ambil tau tentang penjagaan kesihatan dan pemakanan yang sihat. Beringat sebelum kena:(


Sabda Rasulullah SAW:
 'Perut manusia itu punca segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan'
(Riwayat ad-Dailami)




Teringin sangat nak dapatkan usus yang sihat dan normal..:(

2 comments:

  1. oo..ble baca sepenuhnya baru fhm mslh hana...ujian allah..semoga hana ikut nasihat doktor..jaga makan ..makan ubat ya..

    ReplyDelete
  2. ya kak mia..trima kasih:)
    smoga kak mia & family pun shat2 slalu..

    ReplyDelete

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP