Sunday, September 22, 2013

BACK TO SCHOOL

Bismillahirrahmanirrahim...



Setelah lebih kurang 3 bulan berehat di rumah alhamdulillah saya kembali memulakan tugas sebagai guru interim di sekolah saya menjalani latihan mengajar selama setahun setengah sebelum ni..rasa sangat teruja sebab dapat bertugas semula dan berjumpa teman-teman setugas serta anak-anak saya di sana:)


Minggu pertama ke sekolah saya menumpang bot abang brahim bersama En.tunang dan kakak PPM..kakak tu pun baru mula bertugas sebab masa mula bertugas hari tu kakak tu terus ambil cuti bersalin. Alang-alang lepas bersalin dan cuti 3 bulan baru kakak tu datang bertugas..kesian kakak tu sebab kena ulang alik setiap hari dari petagas-sk jabang. Jaraknya lebih kurang 2 jam perjalanan juga..kena seberang sungai lagi kan. Simpati saya dengan kakak tu..


Walaupun sudah berada di sekolah ni setahun setengah dan selalu juga berulang naik bot tapi tak pernah pula ambil gambar sepanjang perjalanan ke sekolah dengan bot. Ni pun terfikir nak ambil gambar sebab pagi jumaat baru-baru ni masa dalam perjalanan ke sekolah kami tercengang melihat buaya beristirehat di atas pesisir sungai..sebelum ni memang dah dengar cakap-cakap orang yang sungai tu ada buaya tapi tak pernah nampak. Sampailah hari jumaat baru ni saya akhirnya melihat sendiri buaya tu.. seramnya.


Saya tak sempat nak ambil gambar buaya tu sebab bila kami lalu je kawasan dia berehat tu cepat-cepat dia masuk dalam air..konon-konon malu la tu. Lepas tu, masa balik dari sekolah kami tengok lagi kawasan tu..buaya tu masih ada di sana berehat-rehat. Abang brahim pun perlahankan bot, kononnya nak bagi kami semua tengok dengan lebih jelas buaya tu atau ambil gambar. Malangnya bot kami tiba-tiba mati enjinnya di tempat kejadian.. haha.


Dapat bayangkan perasaan saya ketika tu..dah la kami berada di kawasan buaya berehat, bot pula mati enjin. Dalam 15 minit juga camtu kami tersadai kat kawasan tu. Nasib baik buaya tu stay je kat tebing sungai.. kalau dia masuk dalam air mesti saya dah curiga yang amat yang buaya tu datang sapa kami..haha.


Nasib baiklah jarang-jarang naik bot..sebab kami biasanya naik jambatan gantung je ke sekolah. Takut rasanya pergi sekolah bersama buaya setiap hari..haha. Demi anak-anakku di sekolah..buaya pun buaya lah..redah je. InsyaAllah sesiapa yang berniat baik demi Allah taala akan sentiasa berada di bawah jagaan dan lindungannya setiap saat dan ketika. 


Ni je lah gambar-gambar yang sempat saya ambil masa kami tersadai di kawasan buaya tu.. gambar buaya je tak sempat nak ambil:)
















Lain kali kalau saya jumpa buaya tu lagi saya terus ambil gambar dan cepat-cepat upload kat sini ya..:)


p/s: Bersyukurlah dengan persekitaran yang kita ada kini..kerana kita tidak tahu mungkin ada insan lain yang bertugas di kawasan yang lebih mengancam keselamatan diri. Syukur alhamdulillah..



0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP