Wednesday, September 24, 2014

MACAM DAH RASA PERGERAKAN BABY :)

Bismillahirrahmanirrahim...

Tak tau betul ke tak perasaan ni..dah banyak kali rasa tapi dalam hati kata, 'camni ke rasa baby tendang??' Memandangkan ni pengalaman pertama, saya cuma buat kesimpulan ikut naluri keibuan je (cewah!)..mula-mula sekali rasa dalam seminggu lebih yang lalu kot, masa dah masuk kandungan 4 bulan. Duduk santai-santai tetiba macam eh, apa benda tadi tu..rasa dia sekejap je tapi tetap boleh buat kita tersedar. Lepas tu saya abaikan je tapi adakala jadi lagi rasa macam tu..tak sakit cuma macam sentuhan dari kulit dalam perut..

Pada masa yang sama juga sekarang ni saya dah mula banyakkan bacaan tentang kandungan, baby dan sebagainya yang berkaitan..sampailah bila saya terbaca dekat website pa&ma, ada kalkulator tarikh bersalin kat situ. Walaupun dah tau tarikh jangkaan bersalin tu bila, saya try jugalah guna kalkulator tu. Kat situ lengkap dia bagitau tarikh mula-mula persenyawaan, tarikh bersalin, tarikh bagi setiap minggu kandungan dan juga tarikh pergerakan pertama baby tu..bila cek, rupanya pergerakan pertama baby saya dah berlalu. Automatik terlintas di fikiran rasa yang mula-mula saya syak baby tendang tu..haha. Agaknya pergerakan je kot, belum lagi tendang-tendang sebab tak boleh rasa lagi kalau letak tangan kat perut, rasa macam sentuh-sentuh secara halus je.

*culik dari google

Lepas tu juga saya teringat masa bersembang dengan biras..waktu kandungan saya dalam 2 bulan kot dan dia pula mengandung 4 bulan..dia ada bagitau yang dia dah boleh rasa baby tendang-tendang dalam perut. Cuma masa tu saya macam tak percaya..yelah, dengar macam kecik je lagi kan 4 bulan tu..haha. Tapi saya terpaksa percaya juga masa tu sebab dia dah masuk kandungan kedua, mestilah lebih pengalaman kan..

Minggu depan masa pergi cek kat klinik kiranya nak terus tanya dekat nurse, betul ke rasa yang saya alami tu pergerakan baby..semalam ada juga cerita kat abang tapi abang pun macam tak percaya je. Takpe..kita tengok nanti siapa yang betul..haha. Tapi kalau betullah rasa ni, waa..mula terasa indahnya mengandung..syukur sangat-sangat atas anugerah tidak terhingga ini :)

7 comments:

  1. Salam.perkenalan dari saya 😊

    Ye mmg kemungkinan besar apa yg u rasa tu mmg pergerakan baby. Saya dulu anak kedua dan ketiga mmg boleh rasa pergerakan dia masuk bulan ke4.
    Anak sulung je saya tak ingat.

    Have safe and enjoyable pregnancy

    www.mynutriqueen.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan jg :)
      mklumlh mgndg ank ptama, 2 yg xbleh nk beza lg pgerakan atau x..hehe. Thanks ats pkgsian 2 :)

      Delete
  2. Alhamdulillah, aima pun dah start rasa pergerakan baby. Takdelah rasa kena tendang cuma baby mungkin baby buat regangan dan bergerak. Aima dah masuk 19 minggu ni baru la terasa. Sebab selama hari ni aktif bekerja, jarang dapat nk rasa camni.
    Kebiasaannya malam, dan susah nak tidur bila baby dah mula bergerak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdulilh..indah sgt prasaan nk mjd ibu ni :) sy dah xbrape igt ni msuk mgu brapa tp klu xslap smgu dua lg msuk 5 bln la kot..mujurlh tdur mlm xtganggu lg stakat ni :)

      Delete
  3. Kalau fiza... 4 bln ikut pengalaman 1st baby dulu... Rasa mcm kena jentik. Jarang2lah... Tapi masuk je 5 bln++ mcm sekarang utk 2nd baby dah rasa dah mcm kena tendang. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lbih krg mcm 2 la kot yg sy rs..mcm kna jentik, hehe. xsbr nk tgu rs kna tndg2 2:)

      Delete
  4. Waaa...bestnyee dpt pengalaman mcm tu kan..sy lom de rezeki lagi utk mengalami pengalaman mcm tu.....(^_^)

    ReplyDelete