Friday, October 3, 2014

KANAN KE...KIRI??

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni nak share sesuatu yang rasanya dah ramai kot tau tapi tetap nak share juga..haha. Saya sendiri pun baru dapat tau lepas hadiri kursus B.Arab semalam. JU share macam mana nak kenal pasti yang kita ni sebenarnya lebih kepada penggunaan otak kiri atau kanan. Hmm..sebelum ni saya tak pernah pun nak ambil tau tentang ni tapi bila dah tau ni rasa terpanggil pula nak share kat semua orang..lalala.

Ada 2 cara untuk kenal pasti..yang pertama melalui genggaman tangan. Ambil dua-dua tangan kita dan buat macam ni (dalam gambar)..buat seperti mana kebiasaan tau, tak mau ubah-ubah.


Cara kedua pula ialah berpeluk tubuh..sekarang perhatikan untuk cara pertama di atas, ibu jari sebelah mana yang kat atas dan cara kedua pula perhatikan tangan sebelah mana yang sebelah atas. Kalau dua-dua cara sebelah kiri kat atas maka kita cenderung menggunakan otak kiri dan begitulah sebaliknya. Tapi kalau cara pertama ibu jari kanan kat atas dan cara kedua tangan kiri kat atas pula macam mana??

Kalau macam tu, kita seimbang menggunakan kedua belah otak..syabas dan tahniah ye kalau anda tergolong dalam yang seimbang tu, hehe. 

Secara ringkasnya, macam ni lah lebih kurang pembahagian otak kiri dan otak kanan dalam fungsinya seharian :)


*Gambar minta kat google

Selamat mencuba :)

2 comments:

  1. disebabkan saya kidal,rasanya kebanyakkan otak sebelah kiri kot. tak pun org cakap kalau kidal ni dua-dua jalan sekali =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy sblh kanan lps try bt cara mcm kt ats 2..:)

      Delete

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP