Saturday, December 13, 2014

TRIMESTER KEDUA SUDAH BERLALU..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah saat ini kandungan sudah memasuki minggu ke 30..baru pula teringat nak berkongsi pengalaman sepanjang trimester kedua yang lalu. Terlalu banyak kenangan indah yang tak mungkin dapat dilupakan..

Seawal memasuki bulan keempat sudah mula terasa pergerakan baby..dari seakan jentik sikit-sikit sehinggalah tendangan yang semakin kuat..badan juga terasa semakin bertenaga, tak macam masa trimester pertama dulu..lemah rasa nak tidur je, hehe.

Memasuki bulan ke 5 pula, perut yang sebelum ni nampak *slim* je mula menampakkan pembesarannya sikit demi sikit..masa ni juga jubah yang ada terpaksa reject buat sementara waktu. Semua kena tukar ke saiz yang saya tak pernah pakai, haha.

Bila dah masuk bulan keenam pula, Pergerakan baby dah makin kuat..boleh terkejut dibuatnya. Perut pula dah mula mengeras..silap kedudukan dan perbuatan alamatnya keraslah perut. Masa mula-mula rasa takut juga kenapa asyik mengeras je..tapi cepat-cepat tanya dengan pakcik google. Lepas tu baru tau tentang simptom braxton hicks..

Alhamdulillah dah masuk bulan ketujuh ni pula, dah kena start kira pergerakan baby setiap hari..mula-mula rasa susah juga dan asyik lupa je tapi dah lama sikit kira jadi rutin dah.

Oh, ya..semakin hampir ke penghujung kehamilan ni selalu sangat mudah lapar. Kena makan dengan kerap berbanding dulu. Kulit muka pula semakin berminyak, sampai tak selesa jadinya. Selain tu juga, suhu sekeliling pun rasa panas je selalu. Jarang  dah nak rasa sejuk sekarang ni. Harap-harap keadaan semakin baik sehingga penghujung kehamilan nanti dan segalanya dipermudahkan, insyaAllah..


2 comments:

  1. Itulah pengalaman mengandung yang nantinya pasti Hana rindui. Semoga proses bersalin kita sama-sama dipermudahkan oleh Allah S.W.T :)

    ReplyDelete