Sunday, December 21, 2014

ZIARAH KE HOSPITAL

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah beberapa hari lalu saya berkesempatan bersama suami dan ibu bapa mertua untuk melawat saudara yang sedang sakit di hospital..saya kurang pasti ikatan keluarga antara kami, namun kaitannya tetap ada. Namun kami terpanggil untuk melawatnya di hospital kerana sudah menjadi tanggungjawab kita yang sihat ni untuk menziarah saudara yang sakit..dalam pada ziarah tu boleh juga ambil ibrah daripadanya.

Alhamdulillah urusan ziarah kami dipermudahkan dan kami juga dapat masuk melawat ke dalam wad tapi tak boleh masuk sekali..kena masuk berdua lepas dah keluar dua baru boleh masuk dua orang yang lain pula. Masa kami masuk melawat, saudara yang sakit tu tak boleh berkomunikasi macam biasa..sebab dia bernafas guna alat pernafasan tu. Dia berkomunikasi sikit-sikit je dengan kami guna bahasa isyarat..sedih rasanya, tak sampai hati nak bawa sembang ke apa.



Ni view dari pintu wad..



Antara keluarga dan orang-orang kampung yang ada kat luar wad..



Masa ni dah lepas melawat..duduk je kat luar wad sambil habiskan masa melawat.

Oh ya..antara adab-adab ketika ziarah orang yang sakit:

* Berniat menziarahi orang sakit sebagai mengikut sunnah Rasulullah saw. 

* Memberi nasihat agar bersabar dan tabah menghadapi ujian.

* Bertanyakan tentang ibadatnya; solat dan lain-lain, sekiranya dia tidak mampu ajarlah mereka atau bertanyakan kepada orang yang pandai. 

* Menyampaikan ucapan yang baik agar dapat menghiburkan hati pesakit dan menguatkan jiwanya. 

* Pendek dan jarakkan waktu ziarah, jangan terlalu lama dan kerap menziarahinya. (kecuali pesakit itu mengkehendaki sebaliknya).

* Mendoakan pesakit agar lekas sembuh.


Hadis riwayat Nabi SAW,  Jabir bin Abdillah ada mengatakan, “Aku mendengar Nabi s.a.w bersabda: “Barangsiapa menziarahi orang sakit, maka dia telah menyelam di dalam rahmat, hingga ketika dia duduk, maka dia tenang di dalamnya.”

Oh, ya,,nak tambah lagi 1. Sekiranya kita menziarah orang yang sakit, hulurkanlah sedekah buatnya biarpun sedikit. Semoga dengan sedekah itu dapat mengurangkan sedikit beban yang ditanggung olehnya mahupun ahli keluarganya. Tahu sajalah semasa sakit banyak perbelanjaan yang diperlukan..apatah lagi jika yang sakit itu terpaksa menggunakan pampers dan memerlukan ubat-ubatan yang memerlukan kos tinggi.

Renung-renungkanlah..:)

1 comments:

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP