Thursday, December 11, 2014

PERSIAPAN MENYAMBUT ORANG BARU:)

Bismillahirrahmanirrahim...

Seperti yang saya janjikan..entri beli belah keperluan baby menjelma jua:) Memang dah lama rancang dengan abang untuk beli barang-barang baby masa cuti sekolah..senang nak berjalan, tak kelam kabut, santai..Lagipun masa kandungan 7 bulan ni kira ok la nak start membeli sebab ini anak pertama..takut banyak barang tercicir tak terbeli pula kalau hujung-hujung kandungan baru nak mula beli.

Tambah pula..saya kadang-kadang risau juga kalaulah tiba-tiba *terbersalin* awal..kan dah macam mana kalau persiapan dan kelengkapan tak ada lagi. Sebab tu kami dah plan memang nak start masa cuti sekolah dan ngam kandungan dah masuk 7 bulan.

Tapi...kami tak pergi beli terus tau. Saya dan abang sebenarnya dari trimester kedua dah mula survey barang-barang baby kat mana yang jual lebih murah atau kat mana yang ada barang lebih kualiti..kami tak mau terburu-buru nampak dan terus ambil..tak macam tu.

Maka..setiap kali kami berjalan, mata masing-masing akan survey samada area tu ada barang baby ke tak..kalau ada kami akan tengok harga dan masing-msing ingat. Macam tu lah setiap kali kami berjalan. Survey je tau..hati dan perasaan semua kena pastikan sabar je bila tengok barang-barang comel..kena istiqamah gitu, haha.

Akhirnya final survey kami, dapatlah kami hasilkan list barang dan keperluan baby serta nama-nama kedai yang kami kenal pasti kami akan beli barang tu kat situ..melainkan tiba-tiba ada sale yang boleh kalahkan jualan di kedai yang dah kami senaraikan tu lah. Alhamdulillah..berpandukan list kami tu lah, kami mula beli barang-barang baby..sangat teratur dan lancar perjalanan beli belah kami sebab sama-sama dah tau arah tuju dan berapa bajet yang bakal dilaburkan.

Oh, ya..tentang bajet pula, kami sama-sama keluarkan *modal* sama banyak dan masukkan dalam 1 dompet khas..khas untuk beli barang-barang baby ni saja. Makan-makan, tinggal hotel dan duit minyak langsung tak ambil dari dompet tu. So..masa bayar barang baby, ambil dari dompet ajaib tu je lah..hehe. Sedikit mudah dan dapat elak dari perbelanjaan di luar jangka.

Eh? Jom la kita tengok antara barang-barang yang kami dah beli..


Nampak tak simbol % tu..saya dan abang pantang nampak tau, terus nak belek tanda harga..haha



Kami tak berani nak beli baju yang bercirikan girl ni..sama-sama nak selamat, ambil baju yang dua-dua jantina boleh guna..haha



Antara topi, sarung kaki dan sarung tangan yang dah beli..semua yang selamat kan, haha. Sarung kaki dan tangan tu paling murah RM1.90 1set..kami beli sampai 4 ke 5 pasang terus tapi warna lain-lain.



Dah beli tilam, abang tambah lagi set bantal yang warna biru pink tu..katanya cian kat baby bantal sikit..haha. Lampin tu pula memang tebal jenisnya..puas hati, siap ada kartun lagi. Nanti saya share kat mana beli ye:) Kelambu pula beli yang besar terus, boleh baby pakai sampai dah besar sikit..



Breast pump tu banyak tempat kami survey dan akhirnya saya akur dengan jenis tu..harap-harap ok:) botol susu pula akan ditambah lagi kemudian untuk kemudahan baby menyusu hasil perahan. Barut ready made beli 1 je sebab niat nak minta mak tolong jahitkan je.. pampers pula beli yang new born tu sikit tu je lah, nanti nak tambah guna saiz s pula..kot lah baby besar, kejap je pakai new born punya..hehe. Beg pula paling laaaaama kami survey dan cari yang betul-betul selesa buat kami yang akan kendong nanti:)



Kebetulan masa kami beli baju-baju ada banyak sale..maka kami perlu tekadkan hati beli yang betul-betul nak je. Kami beli baju new born tak banyak, dalam 5 pasang je kot sebab baby cepat besar. Silap-silap seminggu je paling lama dia boleh pakai saiz tu. Selebihnya kami beli saiz 0-3m dan ada sikit yang 3-6m..fesyen dan warna baju macam biasa kami ambil yang selamat, haha.



Haa.. bab romper ni yang tak tahan. Mujur ada abang yang selalu ingatkan tau. Asal nampak murah je mesti rasa nak ambil, haha. Romper kan mahal sikit, maka bila jumpa yang murah memang rasa rugi tak ambil..lalala. Tapi 2 ni memang rasa tak cukup, insyaAllah akan tambah lagi..dah tau dah kat mana nak cari, hehe. Tak tahan tengok romper sebab sangatttttt comel.



Sangat tiba-tiba kan terselit doraemon seketul ni..haha. Saya dan abang memang minat doraemon. Baju-baju baby memang payah nak jumpa kartun ni..banyak baju budak yang dah besar sikit je. Makanya bila je saya nampak ni, saya tak fikir panjang..terus ambil. Tutup mata je tengok harga..cakap kat abang tak apalah 1 ni jeeeee..haha



Saja asingkan gambar baju yang jenis lubang-lubang ni..hehe. Cian kat baby kepanasan nanti, so bagi lah pakai yang lubang-lubang bagi ada angin sikit..:)


Yang ini pula bagi saya sangat perlu sebab pakaian kecil-kecil macam sarung tangan dan kaki semua senang nak sangkut..baju pun kecil, maka ampaian macam ni sangat sesuai:)

Tak habis lagi ni sebenarnya list kami..ada lagi beberapa tak terbeli tapi insyaAllah kami akan penuhi semuanya perlahan-lahan. Macam tuala tu memang saja tak beli lagi sebab kami ada tempat yang boleh dapat murah 1 dozen..hehe. Minyak angin semua pun tak beli lagi..Macam carrier, car seat dan stroller kami decide tak nak beli dulu..insyaAllah selepas baby lahir kot baru nak beli. 

Set berpantang pula, ada dah yang saya memang nak cuma belum order je lagi..awal lagi kan. Tapi jenama tu memang saya akan ambil setelah beberapa survey yang dibuat. Hm..rasa macam dah panjang sangat dah menaip ni..insyaAllah akan datang yang tak tau lagi bila saya akan share kat mana saya beli barang-barang baby yang boleh kata murah atau kualiti atau banyak pilihan:) Tapi kat sabah je lah area KK..saya pun sebelum ni banyak buat survey kat internet tau.

Cukuplah kot setakat ni..letih dah menaip..hehe.


4 comments:

  1. Banyak jugak Hana dah shopping. Hehe... Fiza pun mcm hana. Beli pakaian color yg selamat. Takut nanti scan pompuan. Kuar pulak lelaki. Hehe... Begitu jugak sebaliknya.

    ReplyDelete
  2. Hana takut dah hujung2 nnt xlarat nk bjalan pg shoping..2 yg bli sakan cm2 tu, hehe.

    ReplyDelete
  3. hehe aku pun start suda membeli.. mencuri peluang sementara byk gila YES.. bikin gerigitan mo tgk.. atukkoii hhaa mana tau kan besalin awl.. thnx update sal ni buli la aku mengingat brg mna yg perlu ditmbh hihihhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ko 2 ok lg suel, bleh plan2 shoping..nnt hjg2 ada lg 2 ko jmp yg ok2.kami shoping skali ja tp brabis trus..hehe.

      Delete