Wednesday, November 5, 2014

SAYA BUKAN CURI...

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada suatu petang, saya dan mak (mertua) duduk di dapur..kakak ipar ada sekali tak silap. Bapa (mertua) yang kerjanya menjaga kedai seharian datang ke arah kami. Bapa buka cerita..tentang Furqan, salah seorang cucunya yang tinggal bersama kami.

Kata bapa, ada orang kebetulan datang ke kedai cerita padanya..dia selalu nampak budak Furqan tu duk korek-korek tabung masjid setiap hari Jumaat. Tapi dia tak pernah berjaya ambil duit dalam tabung tu katanya..dah lama dia nak cerita dekat bapa tapi tak berkesempatan.


Lepas dengar cerita bapa tu, mak terus masuk ke bilik Furqan dan tanya pada dia betul ke tak dia ada korek-korek tabung masjid tu..dia mengaku juga tapi katanya dia tak curi. Dia selalu nampak duit tersangkut kat lubang tabung, sebab tu dia jolok-jolok cuba nak tolong masukkan duit yang tersangkut tu.

Lepas tu mak pesan kat dia, lain kali tak payah tolong masukkan duit lagi walaupun nampak duit tersangkut kat situ..orang bersangka buruk, tuduh dia nak curi duit tu. Furqan pun faham lepas mak pesan macam tu..tapi dia tanya pula macam mana mak tau yang dia ada sentuh tabung tu. Selamba je mak jawab yang kat masjid ada CCTV.. haha. Takut budak Furqan tu dibuatnya..

Buat baik disalah anggap, buat jahat lagi salah..tu yang mak tak bagi Furqan buat baik macam tu lagi. Seeloknya sebagai orang yang lebih berumur, kita lebih bijak menilai dan tidak terburu-buru membuat kesimpulan tentang seseorang lebih-lebih lagi pada budak yang hanya berumur 9 tahun. Dekati dan tanya dahulu dan kemudian barulah nasihatkan yang sepatutnya..

Semoga kita mengambil pengajaran daripada kisah ini..renung-renungkanlah:)

0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP