Wednesday, August 28, 2013

KITA HANYA MERANCANG

Bismillahirrahmanirrahim...


Duduk diam-diam di rumah sejak beberapa bulan lalu buat saya banyak merancang itu dan ini yang saya pun tak tau bila nak laksanakan. Lepas 1, 1 lagi plan yang muncul. Sebenarnya boleh je laksanakan cuma saya yang..... MALAS! haha..


1. Dah lama plan nak jahit manik-manik, bunga, labuci dan sebagainya kat 2pasang tudung yang kosong tak ada hiasan. Ingatkan nak buat transformasi kat tudung tu tapi entahlah.. jadi transformer la jawabnya tudung tu, haha.


2. Mak ada bagi cadangan suruh buat kuih-kuih kering macam tausa bun atau kuih sapit dan tumpangkan jual kat kedai. Mak bagi idea yang bagus untuk saya isi poket tapi saya.....mahu tapi entahlah. Alasan dalam hati nak kumpul modal dulu untuk beli bahan mentah. Harap-harap tercapai..


3. Nak kemas bilik baru yang dah siap tapi sampai sekarang saya tak bergerak lagi dan masih menumpang tak tau malu kat bilik tidur adik.. aih, nak kena rotan kot saya ni baru nak buat agaknya.. haha.


4. Kursus kahwin. En.tunang dah banyak kali tanya bila nak kursus. Masa masih praktikum hari tu bagi alasan nantilah lepas dah habis kursus kat IPG baru ambil kursus kahwin dengan alasan masa dan saat ni lah saya sangat free. Tapi dah beberapa bulan berlalu pun tak pergi juga.. haha.


5. Nak bersihkan halaman rumah sikit-sikit. Rumah keluarga saya baru lepas renovate, banyak sisa pertukangan di tepi dan belakang rumah. Hari tu saya dah buat sekali tapi entah bila lah nak sambung lagi ni..


6. Nak design jubah sendiri tapi yang ni memang tak boleh bergerak kalau ketua pereka saya belum bergerak iaitu mak tersayang.. haha.


7. Persiapan walimah. Ni no komen sebab saya tak bincang tarikh lagi dengan usrati walaupun tarikh yang dirancang sudah semakin mendekat.. ohhh, susahnya hati.


InsyaAllah selepas ni saya akan berusaha merealisasikan kesemua plan ni sementara masih dikurniakan masa lapang. Bila dah mula posting nanti mesti dah tak sempat nak gapai plan ni. Insaf sangat dengan kemalasan diri yang melampau ni.. agaknya saya kena buat jadual kot lepas ni:)


Apa-apa pun..kita hanya merancang, Yang Maha Esa jua yang menentukan..semoga segala urusan dipermudahkan..


******************


Semalam tiba-tiba sahaja abah mengadu kesakitan di bahagian atas perut..dekat ulu hati lebih kurang. Ingatkan sakit biasa saja tapi bila abah sampai guling-guling atas lantai menahan sakit, saya dan mak jadi panik. Kami hanya bertiga di rumah sebab adik-adik semuanya di asrama.


 Laju-laju saya dan mak capai tudung dan bawa abah ke klinik. Sedih melihat abah dalam keadaan macam tu. Syukurlah lepas diperiksa dan mak bagi abah makan ubat, abah dah tak guling-guling lagi menahan rasa sakit. Tapi saya tau walaupun abah baring macam biasa tapi abah tetap sakit sebab kejap-kejap abah akan pusing kiri dan kanan. Kami biarkan saja abah berehat.. mungkin ubat yang abah telan sedang bekerja melawan virus jahat di badan abah.

 
Masa bawa abah ke klinik tu, teringat pula dulu-dulu zaman saya muda remaja abah lah yang selalu bawa saya ke klinik malam-malam kalau sakit. Tapi sekarang saya pula yang bawa abah ke klinik. Rasa bagaikan masa sedang diterbalikkan.. syukur sangat sebenarnya sebab saya ada bersama mereka di saat mereka memerlukan. Kalau mak dengan abah berdua je semalam saya tak tau lah macam mana agaknya. Mak dah la tak tau memandu apatah lagi menunggang motor. Syukur ya Rabb..


Semoga abah akan cepat sembuh dan dilindungi Allah taala dari penyakit yang berbahaya.. saya sangat sayangkan abah. Sayangkan mak juga..:)


'Rabbighfirli waliwalidaiyya warhamhuma kama rabbayani saghira'
Ampunilah dosa-dosaku dan dosa kedua orang tuaku dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka memeliharaku sejak kecil


0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP