Saturday, August 17, 2013

Demam Raya

Bismillahirrahmanirrahim...


Baru beberapa hari tingkap syawal terbuka saya sudah diserang 3serangkai- demam,batuk dan selsema.. insyaAllah ujian dari Allah supaya saya tidak berlebih-lebih dalam menyambut syawal barangkali. Syukur juga sebab bila dah demam ni selera makan pun kurang, terlindung dari manisnya minuman dan makanan yang pelbagai di bulan syawal ni.


Walaupun tak sihat saya gagahkan diri juga beraya ke rumah keluarga yang jauh dan dekat. Selagi masih mampu dan masih punya peluang lah katakan..maklumlah raya ni antara saat yang paling sesuai menziarah keluarga dari rumah ke rumah. Nak pergi masa hari biasa belum tentu dapat jumpa sebab masing-masing sibuk dengan pelbagai urusan dunia. Dengar je nak beraya ke rumah itu dan ini rasa seronok sangat sebab dapat ziarah..


Ramai orang yang salah faham konsep berhari raya dengan datang rumah keluarga, bersalam-salaman kononnya adat datang ke rumah orang dan kemudian minum serta makan kuih raya sambil bercerita bergosip. Tapi sebenarnya hari raya ialah hari kita menyatukan semula ikatan kekeluargaan yang sudah longgar. Masa ni lah kita nak ketatkan balik, nak tarik kuat-kuat biar tak boleh kendur lagi ikatan tu. Salam-salam tu pula adalah untuk bermaaf-maafan minta ampun sambil cakap 0-0 macam orang sekarang buat. Lepas tu pula kalau tak dapat minum atau makan kuih sedap-sedap tak mengapa sebab tu bukan syarat wajib hari raya..


Kiranya kalau semua orang faham konsep ni tak adalah kita bersusah payah buat kuih raya berjenis-jenis lagi.. haha. Ok itu hak individu sebenarnya. Yang penting kita ikhlas menziarah keluarga dan menerima tetamu yang datang:) Macam tu baru hari raya kita berlangsung dengan penuh keberkatan.. jadi marilah kita di kesempatan yang masih ada sementara syawal belum berakhir jom luangkan masa tinggalkan rancangan tv melawat sanak saudara dan sahabat handai sekalian.


Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, nescaya penyeru (malaikat) akan berseru kepadanya: 'Alangkah bagusnya engkau, alangkah bagusnya perjalananmu, telah tersedia untukmu sebuah rumah di dalam syurga!'"

(Hadith riwayat at-Tirmidzi)


Saya tinggalkan cerita ziarah tadi, nak cerita pula yang saya telah dikunjungi tetamu yang sangat-sangat istimewa dan tidak disangka-sangka pada hari raya ke berapa entah saya pun tak ingat. Si kembar cilik yang saya cerita hari tu datang beraya dengan mak ayah dan adik kecil diorang. Teruja sangat saya menerima kedatangan kembar bijak tu:) Ingatkan kisah saya dan mereka berakhir macam tu saja bila ramadhan sudah berlalu rupanya kisah kami bagai tiada penghujungnya.. apakah tandanya itu?? haha.. doa yang baik-baik saja dalam hati ni.


Kini, pada hari dan saat menulis saya mula tumpukan perhatian sikit-sikit dengan temuduga minggu depan..risau dan berdebar-debar hati ni hanya Allah saja yang tahu. Semoga segalanya dipermudahkan dan berjaya saya hadapi dengan jayanya..amin ya Rabb.


2 comments:

  1. temuduga apa hana?pepun good luck k..jg kesihatan tau

    ReplyDelete
  2. thanks kak mia..esok dah nak pg temuduga ni,temuduga spp sblm posting nnt.doakan hana ye kak:)

    ReplyDelete

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP