Saturday, July 20, 2013

CERITA TENTANG KEMBAR

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada suatu malam yang saya tak ingat malam ramadhan yang ke berapa, saya sangat teruja bila tengok ada sepasang kembar lelaki di masjid. Mereka jadi perhatian para jemaah bukan hanya sebab mereka comel tapi juga sebab kenakalan dan keriuhan mereka masa para jemaah solat terawih.


Saya yang 'pantang' nampak kembar tak lepaskan peluang keemasan beramah mesra dengan kembar tu. Hanya si abang yang sangkut kat saya, si adik pula macam kurang mesra ala-ala sombong sikit dengan orang. Panggil pun buat layan tak layan je.


Si abang pula terlebih mesra, siap minta minum lagi kat saya masa moreh.. hehe. Lepas tu suka hatinya pula bertenggek di tepi kerusi saya, konon-konon signal nak duduk 1 kerusi berdua.. saya pun layan je lah si kembar ni. Tuhan je lah yang tau betapa girang riang gembira suka hatinya saya dapat melayan karenah si kembar tu.. seronok dan teruja sangat! Oh, ya.. kembar berdua ni umur dia dalam 5 tahun kot sebab sekolah tadika. Tapi bila saya tanya si abang dengan very confident jawab umur diorang berdua ni 3 tahun.. huh, tipu3x.



Beberapa malam kemudian... (malam 10 Ramadhan)

Lepas je selesai solat terawih dan doa semua.. saya pun berdiri nak beratur bersalam dengan para jemaah. Tiba-tiba jari-jemari saya disentuh seterusnya dipegang erat dari arah belakang. Saya terkejut dan terus menoleh.. lepas tu rasa terkejut tu terus berubah menjadi senyuman yang diiringi dengan naluri keibuan yang meronta-ronta.. hehe. (Ayat novel tak tahan)..


Apa tidaknya, tersentuh naluri keibuan yang duk tersimpan jauh di lubuk hati bila melihat si kembar seorang datang memegang tangan saya:) Ditarik-tariknya tangan saya sambil tanya, 'nama kakak siapa?' Saya buat tak layan sebab fokus masa tu nak bersalam-salaman. Tambah pula saya anggap si kembar ni saja kot nak ajak main-main je.. habis je bersalam-salaman saya menoleh, rupanya si kecik tu ikut je belakang saya dari masa salam-salam tu tadi.. hehe. Sekali lagi dia tanya nama saya.. terus saya bagitau dan dia pun dah nampak puas hati.





Saya dengan yakinnya menyangka kembar tu si abang terus tanya mana si adik.. lepas tu kembar tu jawab yang dia lah adik, abangnya tak ikut. Saya terkejut sekali lagi sebab hari tu si adik ni sombong bukan main lagi, tiba-tiba malam ni mesra terlebih siap pegang-pegang tangan lagi. Aihh.. budak kembar ni ada konspirasi kot dengan saya, hehe.


Saya pun tanya lagi, kenapa si abang tak ikut sekali malam tu. Lepas tu si adik menjawab pintar, ' mami tak bagi dua-dua ikut pergi masjid. Kena seorang-seorang, gilir-gilir'. Kenapa kena gilir-gilir? Saya bertanya lagi.. jawab si adik, 'sebab kami nakal'. Wahhh.. hahaha. Terus saya gelak tak tahan dengar jawapan dia. Memang patut pun...:)


Entah kenapa sejuuuuuuk sangat hati bila tengok anak-anak kembar. Rasa cemburu sangat tengok pasangan yang ada anak kembar. Ya Allah semoga diriku juga mendapat peluang sedemikian.. amin ya Rabb.




1 comments:

  1. hehehe doa byk2 di bulan mulia.. hrp2 ada rezki amiin

    ReplyDelete

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP