Wednesday, July 17, 2013

BIKERS WANITA SUPER KENTAL

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya sangat sayangkan diri sendiri..saya juga sayangkan kaum muslimah yang ada di seluruh pelosok dunia..oleh kerana rasa sayang-sayang eh itu, saya terpanggil-panggil dan dilambai-lamabai untuk menulis entri tentang ini.. hehe.


Entri ni ditujukan buat para wanita, gadis atau ibu-ibu dan yang sejantina dengannya yang bergelar penunggang motorsikal. Tidak kira lah yang menunggang dengan kerap atau sekali sekala. Ada sedikit tips untuk anda bagi penjagaan aurat semasa menunggang motor..


Saya tak pasti para nisa' di luar sana sedar atau tidak yang kita adalah seksi bila menunggang motorsikal..lebih lagi jika ditunggang dengan laju. Tak apalah,husnudzon saja yang tak ramai perasan tentangnya. Kadang tudung di bahagian hadapan atau belakang akan terangkat disebabkan angin. Lalu menampakkan leher yang tersembunyi di dalam dan alangkah sedihnya bila rambut yang panjang dibiarkan tanpa disimpul atau sanggul juga ternampak bila tudung di bahagian belakang terangkat. Selain dari tu, angin dari arah hadapan juga mengakibatkan tudung melekat dengan sangat erat pada bahagian dada dan menampakkan bentuk yang tidak sepatutnya dilihat oleh ajnabi.


Maka dengan itu, saya telah berusaha mengkaji dan cuba membantu diri sendiri serta kaum wanita sekalian bagi mengatasi perkara ini..saya juga salah seorang dari bikers wanita sebab keadaan jalan ke sekolah yang memestikan saya menunggang motor saja..terpaksalah kan. Marilah kita lihat antara tips mengatasi masalah ni yang saya dah cuba dan alhamdulillah dapat mengatasi sedikit sebanyak masalah ni.




  •   Memakai tudung yang labuh (melebihi paras dada)


  • Sentiasa memakai anak tudung dan rambut disimpan kemas dalam anak tudung


  • Pin bahagian hadapan dan belakang tudung pada baju supaya tidak melambai-lambai (tudung tidak dipin terlalu tegang pada baju)



  •   Elakkan menunggang motor dengan terlalu laju (nanti tudung melekat dengan erat di dada)



  •   Memakai sweater di bahagian hadapan iaitu secara terbalik (melindungi bentuk dada)



  •   Tidak memakai pakaian yang ketat dan mengikut bentuk badan

Oh,ya.. bagi bikers wanita yang berbaju kurung pula, sebaiknya pakailah seluar panjang di dalam. Masa nak naik atas motor kalau terselak sekalipun tidak mengapa:)


Allah SWT berfirman dalam Surah al-Ahzab, ayat 59:

Maksudnya: Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan(ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.





Semoga perkongsian ni sangat berguna buat muslimah yang saya sayangi sekalian..kerana diri kita begitu berharga:)

1 comments:

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP