Saturday, July 13, 2013

MUDA SEBELUM TUA

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah sedang menulis dengan riangnya kerana sudah selesai menunaikan solat subuh + bersahur.. pagi ni sahur dengan 4 keping roti putih dengan inti kaya dan susu manis..tambah lagi dengan telur dadar.. nyammmm. Pekena pula air kacip fatimah.. insyaAllah akan memberi tenaga tambahan. Alhamdulillah sangat kenyang..saya memang suka bersahur dengan roti sebab rasa lebih bertenaga. Kalau makan nasi tak sampai 3 jam kot mulalah saya lapar balik dan mengidam makanan yang mengarut.


Semalam selesai terawih, alhamdulillah saya berkesempatan ikut bertadarus bersama jemaah nisa' yang lain..adalah dalam 6 orang macam tu. Tapi dalam 6 orang tu cuma 2 orang je yang muda. Iaitu saya dan seorang lagi adik yang masih bersekolah rendah.. alhamdulillah adik tu boleh baca dengan baik cuma perlu latih lagi bacaan agar lebih sempurna. Selebihnya adalah golongan makcik..


Dalam pada bertadarus, saya tak lupa dan tak boleh berhenti dari buat pemerhatian.. rasa simpati juga dengan para makcik yang sama-sama bertadarus. Semuanya boleh membaca dengan baik tapi banyak kali juga tersilap dan tersalah baca.. sebabnya mata dah tak terang sekalipun terpaksa pakai cermin mata sebagai bantuan masa membaca tu.


Saya simpati dan muhasabah diri sepanjang bersama mereka.. saya kira ini merupakan suatu peringatan buat diri dan sahabiah yang masih muda agar menggunakan kesempatan masa muda ini dengan sebaiknya untuk beribadah dengan sebaik mungkin. Saya lihat para makcik tu sangat bersemangat berterawih berjemaah dan bertadarus sekalipun ada yang sakit kaki berdiri lama-lama masa solat, tak berapa cergas nak bangun duduk masa solat dan penglihatan kurang jelas masa mengaji. Saya kagum sangat dengan mereka..


Insaf bila kenangkan golongan sendiri yang muda mudi yang belum ada komitmen sangat dan rumah hampir yang amat dengan masjid tapi tidak datang mengimarahkan rumah ibadat ini lebih-lebih lagi pada bulan yang mulia. Rasa malu terselit pun ada pada golongan makcik pakcik yang tak miss ke masjid setiap malam.


Syukur sangat pada usia sebegini saya sangat terpanggil untuk bersama-sama mereka.. insyaAllah bersama-samalah kita mencontohi golongan yang lebih berusia dalam bertakwa dan mengerjakan amal ibadat sebanyak-banyaknya. Tidak perlu menunggu hari tua waktu semua dah pencen dan tak ada apa nak buat kat rumah baru nak bersungguh-sungguh beribadat. Bimbang umur kita tak sampai hari tua itu dan kalau pun sampai dah pelbagai nikmat yang ditarik..


اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شَغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ



'Manfaatkan 5 perkara sebelum 5 perkara: waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, waktu sihatmu sebelum datang waktu sakitmu, masa kayamu sebelum datang kefakiranmu, masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu dan hidupmu sebelum datang kematianmu'

( Hadis riwayat Imam Hakim dalam kitab al-Mustadrak) 


Renung-renungkanlah.. peringatan buat diri sendiri dan sahabiah sekalian:)

0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP