Monday, July 8, 2013

TENTANG DIA

Bismillahirrahmanirrahim...

Dalam diam saya akui saya dan dia ada banyak persamaan. Adakala kami berkongsi makanan yang sama, rancangan tv yang sama atau topik cerita yang sama.. pendek kata memang kami berdua sangat serasi bersama. Adatlah kalau sesekali berselisih pendapat kan..

Lepas habis STPM hari tu, dia offer suruh ambil lesen memandu.. bukannya saya tidak tahu harga untuk sebuah lesen di negeri ni melebihi angka 1k.. terus saya menolak dan saya kata nak kerja sementara. Saya tak nak susahkan dia sebab saya tau kehidupan dia sangat sederhana.. mesti susah untuk dia kalau kena support saya belajar memandu pula.

Akhirnya saya ambil lesen sendiri.. tapi saya tetap guna khidmat dia untuk ajar saya memandu supaya senang dah pandai memandu siap-siap bila ambil lesen. Sejujurnya dia memang guru memandu yang sangat hebat sebab dia melatih saya pada waktu malam..melatih dengan penuh mesra dan kasih sayang.

Masa nak pergi konvo pula, memang saya sangat tidak mampu.. mujur dia sentiasa ada dan sangat memahami. Entah kali ke berapa saya terpaksa menyusahkan dia lagi.. dia keluarkan semua isi tabung buluh dia yang tinggi macam slinder tu semata-mata untuk tanggung kos penerbangan ulang alik ke Terengganu..saya tau sangat duit dalam tabung tu dah lama dia isi sikit-sikit. Bila dah hampir penuh, dia guna duit tu untuk kami bersama. Lebih dari cukup duit yang ada tu untuk seluruh kos penerbangan.

Dia juga yang hantar saya pergi interview j-QAF..memang kami sangat akrab bukan. Bila dia dah balik sebab bergegas ke tempat kerja, saya terpaksa menyusahkan dia lagi sebab rupanya saya sudah tersalah tempat interview. Terpaksalah dia patah semula ambil saya dan hantar semula ke lokasi yang betul..

Saya sangat bergantung pada dia..hal motor dan kereta semua saya serah pada dia walaupun saya yang buat kerosakan atau masalah. Sampaikan saya kena saman polis sebab parking di tempat yang salah pun dia juga yang tolong bayar dan settlekan..entah macam mana lah saya nak balas balik semua budi dia tu.

Sampailah tiba pada suatu hari, datang rombongan merisik saya.. saya tak sangka dia tangani perkara ni dengan penuh hikmah. Sedangkan selama ni dia melayan saya bagaikan saya masih kanak-kanak riang di hadapan matanya..dia memanggil saya ke bilik dan berduaan dengannya dia memimpin saya duduk di sisinya. Kami berbual ringkas kemudian dia pun berkata...

'Abah tak halang kalau kamu nak terima dia.. kamu dah besar, abah cuma mau kamu bahagia dan tidak menyesal di kemudian hari..'

Itulah kata-kata dia.. seorang ayah yang sangat menyayangi anak perempuan sulung yang selalu sangat menyusahkannya tu.. hehe. Terima kasih abah.. saya sayang sangat dengan abah.





Selamat Hari Lahir Abah yang ke 48..semoga abah sentiasa ceria, tenang, bahagia, dikurniakan kesihatan yang baik dan semakin dimurahkan rezeki..dan semoga dapat cucu kembar suatu hari nanti, hehe. Amiiiiiiiin...:)


2 comments:

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP