Monday, August 26, 2013

SEBALIK SEBUAH INTERVIEW

Bismillahirrahmanirrahim...
 
 
Alhamdulillah interview yang mendebarkan jiwa tu sudah saya lalui..perasan kini kembali lega dan tenang walaupun risau memikirkan hasil interview tu:) Bila sebut temuduga SPP masing-masing maklum biasanya soalan yang ditanya ialah tentang isu semasa, isu pendidikan, dasar pendidikan, opsyen kita masa study sebelum ni, menteri kabinet, YDPA dan yang sewaktu dengannya yang dirasakan patut ditanya.. tapi semua tu tak muncul dalam temuduga saya baru-baru ni..wawawa. Semua yang saya bajet kena tanya 1 pun tak ditanya. Oh..apakah ini??


Kami masuk dalam bilik temuduga secara berkumpulan, semuanya dalam 6orang. 3orang sahabat-sahabat saya dari IPG yang sama dan yang 2 orang lagi dari IPG lain yang saya pun tak sempat nak taaruf sebab dah cuak sangat memikirkan interview.. hehe.


Lepas je serah buku RPH praktikum masing-masing kami diminta perkenalkan diri dalam b.arab seorang demi seorang. Saya perkenalkan diri secara ringkas je..bagitau nama, umur, nama mak dan abah, hobi, asal dan bilangan adik beradik.. haha. Ikutkan hati memanglah nak cakap banyak-banyak lagi tapi bimbang semakin banyak saya bercakap semakin banyak pula kesalahan nahu saya yang akan keluar nanti. 


Lepas taaruf, setiap seorang kena baca surah selain daripada juz amma.. alhamdulillah kami berenam memilih untuk membaca surah al-Baqarah, surah Yasiiin, surah al-Mulk dan surah ar-Rahman. Cuma yang rasa down sikit bila dengar komen panel.. katanya kami semua baca surah biasa-biasa saja. Panel yang bergelar ustaz tu mengharapkan yang kami akan membaca surah-surah seperti surah Yusuf, al-Hadid dan lain-lain. Rasa macam nak kesat peluh di dahi pun ada lepas dengar dia cakap macam tu.. bukan senang tau kena tasmik macam ni dalam sebuah temuduga pula tu.. sabar je lah, haha. Namun insyaAllah saya bermuhasabah diri mendengar teguran diberi..
 
 
Akhir sekali baru panel ajukan soalan buat kami secara umum.. maka kami pun berlumba-lumba angkat tangan dan siapa paling laju maka dia jawab dulu.. haha. Soalan pertama bunyi lebih kurang macam ni, 'mengapakah Pendidikan Islam berteraskan al-Quran dan as-Sunnah?'
bunyi macam senang je kan.. rasa laju je tangan angkat tinggi-tinggi nak jawab dulu. Beria-ia kami menjawab, cerita tentang Nabi Muhammad SAW, isi kandungan al-Quran, penurunan al-Quran kepada baginda nabi, khutbah terakhir baginda, peranan al-Quran dan as-Sunnah dalam pembentukan diri muslim..tapi rupanya semua tu tak tepat bagi panel:(
Panel nak jawapan yang ringkas je, standard murid sekolah rendah yang kami ajar kat sekolah..wawawa. Dia nak jawapan macam ni, 'agama Islam itu benar, maka panduannya ialah al-Quran dan as-Sunnah sebab kedua-duanya juga benar.' Allahuakbar!


Soalan kedua pula ialah 'apakah beza antara silaturrahim dan ukhuwah'..soalan ni paling best sebab kami berenam terkedu seketika dan tidak lagi berlumba-lumba angkat tangan laju-laju macam tadi.. haha. Macam-macam jawapan kami bagi yang akhirnya kami gelak ramai-ramai dalam bilik temuduga tu. Ada juga yang kaitkan dengan ikhwanul muslimin.. Jawapan yang ikut skema ialah, 'silaturrahim tu ialah hablu min annas yang mana kita tak boleh putuskan lebih dari 3 hari.. manakala ukhuwah pula hablu min muslim yang mana kita memang tak boleh putuskan walau sesaat. Setiap muslim tu bersaudara, kalau sesama muslim putus hubungan berdosa besar hukumnya..'


Macam tu lah kisahnya temuduga SPP saya..saya tak kesal semua info yang saya dah baca dan study tak ditanya sebab pastinya Allah nak bagi saya dan teman-teman ilmu lebih. Membaca bukan sekadar untuk exam atau interview tapi untuk menambah ilmu.. ianya ibrah buat saya:)


Sebelum keluar dari bilik temuduga, terselit juga sedikit pujian dari panel..rupanya beliau melihat segala tingkah laku dan adab yang kami pamerkan sepanjang sesi temuduga. Bermula dengan langkah kaki masuk dalam bilik temuduga, adab duduk, adab meminta izin menjawab soalan dan adab berpakaian. Syukurlah kami lepas dalam penilaian dan pemerhatian keseluruhan dari panel. Itu baru sedikit sahaja yang dinilai..bagaimana pula dengan penilaian dan pemerhatian dari 'panel' yang tiada taranya yang 'memerhati' dan 'menilai' kita sebagai hamba setiap saat dan ketika?


Temuduga di dunia ini hanyalah latihan dan ibrah untuk kita berlatih memantapkan diri bagi menghadapi 'temuduga' di alam sana kelak.. wallahualam.
 
 
Ps: Semoga saya dan teman-teman seperjuangan berjaya dalam temuduga dunia itu:)



1 comments:

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP