Sunday, August 11, 2013

CERITA HARI RAYA

Bismillahirrahmanirrahim...

Sedih terpaksa melepaskan pemergian bulan ramadhan yang penuh berkah..namun bersyukur dan riang gembira atas kemenangan menempuh segala cabaran di bulan ramadhan..yeah,ahlan ya syawal! Semoga syawal tahun ni dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan yang terjalin..amin.


Pagi raya dah rasa sedih dan terkilan sebab tak dapat solat sunat aidilfitri berjemaah di masjid. Kaki yang sakit kesan terjatuh dalam longkang hari tu buat saya susah sikit nak solat masa duduk..terpaksalah saya redha je. Pasti ada hikmahnya..


 Hari raya kedua,lepas Solat Jumaat En. tunang sms bertanya boleh tak kalau dia datang ambil saya di rumah dan bawa ke rumahnya. Katanya nak bagi kenal-kenal dengan nenek serta ahli keluarga lain yang datang dari kampung kerukan. Saya rujuk sms tunang pada mak.. mak bagi saya pergi tapi bersama adik.. hehe. Ok lah tu.. ada yang teman, macam tu kan lagi elok. Boleh juga biasa-biasakan adik dengan bakal keluarga mertua:)


Sampai di kampung tunang, saya dibawa beraya di rumah jiran-jiran yang juga keluarga En.tunang. Tak sangka boleh jumpa senior masa sekolah menengah dulu yang rupa-rupanya makcik kepada En. tunang.. hehe. Lama jugalah kami cerita-cerita di rumahnya..sampaikan 'makcik' tu cakap bila lagi nak datang sini, haha. Saya pun jawablah,'insyaAllah tak lama lagi hari-hari saya datang sini..' haha  insyaAllah biiznillah. Yang penting dari rumah ke rumah saya akan makan dan makan apa saja yang menarik dan nampak sedap. Even dah kenyang mata dah mengantuk kekenyangan pun saya still boleh menyuap lagi.. haha. Even kat rumah bakal mertua sekalipun saya dah tak kuasa nak control ayu dan sebagainya.. haha. Jadilah diri anda sendiri:)


Tengahari raya ketiga pula sekali lagi En.tunang sms tanya malam ni saya sekeluarga ada kat rumah tak??? En.tunang dan keluarga nak datang 'serang'..haha. Cepat-cepat tanya mak dan mak cakap insyaAllah tak ke mana. Saya terfikir-fikir apa nak dimasak ni. Macam tak seronok pula nak sambut tetamu bermakna dengan biskut dan kuih raya je. Lagipun semalam di rumah En.tunang saya dijamu dengan nasi pandan, nasi tomato dan nasi kuning. Ayam pula sampai 5 jenis masakan dan bermacam lagi sayur. Maka saya pun plan nak rebus nasi impit, masak rendang ayam, sayur campur dan goreng kue tiaw kegemaran keluarga saya. Simple je untuk keluarga kecil macam saya..kudrat tak ramai, hehe.


Bila dah jam6, mak tiba-tiba teringat ada kenduri kahwin malam ni di 2 tempat. Mak dah bising tentang hal ni. Saya pun dengan berat hati sms En.tunang kata boleh tak tangguh dulu datang beraya.. mak dengan abah nak pergi kenduri kahwin. Mujurlah En.tunang dengan penuh hikmah cakap nak datang juga walaupun sekejap je. Sebabnya bukan senang nak kumpul adik-beradik dia yang 8orang semuanya tu..malam ni kebetulan semua ada maka kena datang juga. Alhamdulillah mak dengan abah ok akhirnya.


Akhirnya semua menu yang dirancang tadi tidak menjadi..jam6.30 saya kelam kabut goreng kue tiaw untuk tetamu bermakna saya..haha. Sambil masak sambil sms sambil buat minuman panas. Mak abah dan adik-adik semua sibuk di luar rumah tadah air hujan. Alhamdulillah jam7 semua sudah siap terhidang biarpun saya tak sempat nak mandi dan bersiap comel-comel..haha. Syukurlah semuanya berjalan lancar dan mereka sekeluarga yang datang dengan 2 buah kereta dapat bersatu di dalam keluarga saya yang kecil.. syukur ya Rabb. Semoga syawal pertama kami bersama dapat menyatukan keluarga kami dalam suasana penuh hikmah dan keberkatan..insyaAllah.

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR & BATIN
0-0



0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP