Monday, August 5, 2013

SUATU HARI DI BULAN RAMADHAN

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi kelmarin saya terlepas sahur, bangun je sedar-sedar bilal dah iqamat untuk solat subuh di masjid. Hm..sedihnya rasa hati. tidak mengapalah konon-konon hati berkata. Lepas tu dekat-dekat tengahari mak ajak ke pekan sekejap untuk beli bahan-bahan buat kuih raya. Ok set.. kami pun jalan dua orang.

Sudahlah tidak sahur, cuaca pula panas terik.. sangat menguji keimanan. Sampai je dekat bulatan pekan Beaufort yang tercinta tu, tengok buah-buahan di tengah-tengah bulatan pun air liur macam dah nak meleleh dibuatnya.. haha. Teruk kan sampai tahap camtu sekali. Nasib baik boleh cover & maintain comel depan mak yang ada di sebelah.. hehe.


 Nampak kan buah limau hijau ranum tu.. haha


Akhirnya berjaya juga melepasi bulatan yang 'menyelerakan' tu..tiba-tiba kereta berhenti secara tiba-tiba. Saya cuba bawa bertenang dan cuba start kereta banyak kali. Bila saya sedar yang kereta tu memang dah tak mau start, saya dan mak mula cuak menggelabah. Malu pun ada sebab masa tu kereta duk tengah-tengah jalan, kereta pula baris panjang di belakang. Geram pun ada sebab dah kena hon-hon. Cepat-cepat saya tekan signal kecemasan. Mak pula terus call abah nak minta tolong tapi malangnya abah di sipitang, baru nak mula bertolak balik ke beaufort. Lamanya lagi nak tunggu abah sampai. Saya dengan mak masa tu dah la malu, kepanasan yang amat lagi di bawah panas terik.. hehe. Tidak lama kemudian datanglah 2 orang hamba Allah tolong tolak kereta ke tepi sementara bantuan sampai.. terima kasih sangat-sangat kat hamba Allah tu yang terus pergi lepas tolong alih kereta dari tengah jalan. Hanya Allah saja yang mampu balas kebaikan mereka..jazakallahu khairan kathira.


Dalam kekalutan saya dengan mak menunggu bantuan masa tu tiba-tiba saya teringat seseorang..cepat-cepat saya call dan yeah..tak sampai 5 minit kemudian en.tunang datang dan terus panggil 2 orang kawan mekaniknya.. hehe. Syukur alhamdulillah.. tak sampai sejam lepas tu masalah pun selesai dan abah pun sampai tidak lama kemudian.


 Dekat dengan signboard ni lah kejadian tu berlaku.. haha. Sampai bila-bila saya akan ingat..


Tak sangka betul kejadian camni boleh berlaku.. sampai sekarang saya masih malu bila ingat-ingat balik. Syukurlah masa pergi KK beberapa hari sebelum tu kereta tak buat hal. Kalau tak, tak taulah nak call siapa minta tolong. Syukur masalah tu berlaku di pekan sahaja.. hehe. Setiap kejadian yang berlaku tu ada hikmahnya. Allah datangkan ujian tu sebab tau saya boleh hadapinya.. sebab tu ujian camtu tak didatangkan masa saya ke KK dengan mak hari tu.. Syukur lillahitaala.


No comments:

Post a Comment