Monday, February 23, 2015

DI SEBALIK PEMILIHAN NAMA ZAHRAH..

Bismillahirrahmanirrahim...

Semenjak dah jadi ibu ni, entri asyik cerita pasal anak je.. maaflah ye, nak buat macam mana kan.. update haruslah mengikut peredaran waktu dan zaman, haha.

Masa mengandung hari tu, kami suami isteri memang tak kisah apa je jantina baby..kami terima je seikhlas hati. Sampailah satu hari tu, saya pergi klinik swasta sebab nak scan..masa tu pergerakan baby kurang, tu yang pergi scan tu. Kalau tak silap masa tu 7 bulan kot.

Doktor tiba-tiba bagitau jantina baby ialah perempuan..saya dah macam, "ish..nape bagitau, tak suprise lah"..haha. Sejak tu kami tak pernah cek jantina lagi dan dalam masa sama tak nak percaya sangat hasil scan tu.  Kenapa kami tak percaya sangat hasil scan?? Sebab hari tu masa biras mengandung, kandungannya baby girl..tup-tup bila lahir boy pula. Tu yang jadi tak percaya scan tu, haha.

Sekali lagi saya dan abang pergi scan kat klinik swasta tu untuk cek kedudukan baby yang songsang hari tu..masa tu dah minggu 36 kalau tak silap. Saya tanya doktor jantina baby, kot lah dah berubah pula kan. Tapi jawapannya tetap sama, perempuan juga.

Tapi bayangkanlah, minggu 37 saya ke hospital likas tu nama baby pun masih tak ada, haha. Entah kenapa susah sangat untuk kami suami isteri pilih nama untuk zahrah. Saya pula dari awal mengandung fokus pada nama lelaki je. Tapi abang bila tau hasil scan perempuan, dia sediakan juga nama tapi nama perempuan je. Abang macam yakin je dapat anak perempuan sebab dia yang alahan teruk kononnya.. haha. 

Saya sangat cerewet memilih nama sebab nak yang betul-betul ada maksud. Lepas dah cari nama kat internet, siap buka kamus bahasa arab lagi untuk tengok ejaan arab pada nama tu..haha. Macam manalah nama boleh nak ada kalau camtu.. 

Tapi akhirnya saya jumpa nama zahrah..dan abang pun jumpa juga tapi saya tak berkenan nama yang abang pilih sebab dah ada sama dengan keluarga terdekat. Akhirnya kami ada  2 nama yang kami masing-masing pilih..sehinggalah bila saya bersalin dan keluar hospital, saya tanya abang nak namakan baby ni apa. Lepas tu abang pun jawab guna nama yang saya pilih- Esmee Zahrah Zafirah..yeah!

Begitulah kisahnya..:-)

No comments:

Post a Comment