Friday, August 22, 2014

HARI YANG MENYEJUKKAN HATI

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni diisyhtihar hari berkabung buat negara kita..no hiburan, pakai baju warna gelap dan sebagainya. Takziah buat seluruh rakyat malaysia khususnya ahli keluarga mangsa.. Semoga roh mereka yang beragama Islam dicucuri rahmat dan aman damailah mereka di sana.

Apa yang menarik hati saya tentang hari ni ialah apabila radio dan tv diminta menangguhkan hiburan dan memperbanyakkan bacaan al-Quran..rasa tenang jiwa di hari Jumaat yang mulia, dengar pula di radio lagu-lagu nasyid sahaja berselang seli alunan ayat-ayat al-Quran. Seronok rasanya duduk dalam kereta lama-lama. Perjalanan jauh pun jadi sekejap pula rasanya sebab seronok mendengar radio..

Harapnya suasana yang kita hadapi pada hari ini bukan setakat pada hari berkabung ni saja tapi boleh diteruskan dalam mengurangkan hiburan dan memperbanyakkan zikir dan alunan ayat-ayat suci.. insyaAllah. Tak rugi pun kurangkan hiburan bagai..hiburan boleh tapi biarlah sederhana saja dan seimbang dengan keperluan rohani kita. 

Apa pun, teruskan doa kita buat saudara kita yang diingati pada hari berkabung ini.. semoga tenang mereka di sana di sebalik insiden yang telah menimpa mereka..amin ya Rabb.





No comments:

Post a Comment