Saturday, August 16, 2014

CERITERA RAMADHAN KAMI :)

Bismillahirrahmanirrahim...

Ramadhan tahun ni sangat berbeza dari tahun-tahun yang lepas sebab pertama kali sambut ramadhan tahun ni sebagai isteri juga bakal ibu..alhamdulillah. Ingatkan susah sangat nak menjalani ibadah puasa setelah jadi isteri ni rupanya jauh lebih mudah.. lalala. 

Masa bujang dulu, boleh kira je berapa hari dapat bangun sahur. Tapi tahun ni, tiap-tiap hari woo bangun sahur.. best sangat. Berbuka pun sama-sama..berkongsi makanan lagi, alhamdulillah. Tapi ramadhan tahun ni biarpun seronok sebab berdua namun sangat mencabar bagi saya sebab berpuasa dalam keadaan hamil. Alhamdulillah Allah kurniakan lagi rezeki buat kami untuk kali kedua.. diberi peluang untuk mengandung semula selepas keguguran hari tu. Mulanya saya ingat biarpun kini baru memasuki usia 9 minggu kandungan, saya boleh berpuasa dengan baik dan penuh sepenuh- penuhnya tahun ni tapi rupanya silap daaa...

Saya sangat tak larat sepanjang berpuasa dalam fasa kehamilan ni..tapi saya kuatkan juga semangat cuma memang lembik semacam la. Jalan pun macam tak larat dan balik dari sekolah wajib akan tertidur kepenatan. Setakat hari ni baru 2 kali saya terpaksa berbuka puasa sebab khuatir dengan kandungan tak cukup zat. Nak memasak untuk sahur dan berbuka pun tak larat.. mujur abang sangat memahami.

Tahun ni juga saya tak larat menunaikan ibadah terawih sebab asyik rasa penat saja.. bayangkan kadang seawal jam 9 malam saya sudah tertidur dengan lenanya. Mujurlah masih mampu berpuasa.. alhamdulillah. Tahun ni juga nampak gaya memang tak dapat lah nak buat biskut-biskut raya macam tahun-tahun lepas..tempah sajalah jawabnya.

Semoga berkat bulan yang mulia ni.. rezeki yang Allah kurniakan buat kami suami isteri ni subur sihat dan membesar dengan penuh keberkatan dan limpah rahmatNya.. amin.

oh, ya.. awal ramadhan hari tu berkesempatan juga berbuka puasa bersama keluarga mertua masa ke kk..Tahun pertama melalui ramadhan bersama mereka..banyak perkara yang saya pelajari. Tengok je lah gambar-gambar ye..:)










Selamat menjalani ibadah puasa.. semoga ramadhan tahun ni lebih bermakna buat kita semua.. insyaAllah:)

0 comments:

Post a Comment

    © Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP