Sunday, April 12, 2015

MITOS TENTANG BABY

Bismillahirrahmanirrahim...

Selama ni saya tak pernah tau yang baby pun ada mitos-mitos..tapi setelah bergelar ibu, satu demi satu mitos saya ketahui sampai boleh buatkan saya gelak guling-guling..haha (ok tipu je).

Segala mitos itu saya senaraikan seperti di bawah:

1. Najis baby berwarna hijau - kena pantang makan semua jenis sayuran hijau..seolah-olah menjadi kesalahan besar bila najis baby hijau.

2. Rambut baby gugur - syampu yang dipakai tak sesuai dengan baby..padahal memang sesetengah baby mengalami rambut gugur.

3. Baby kerap nangis - kena bawa pergi berubat, pasti kena penyakit tradisional. Padahal tak semestinya pun..cuba cek semula cara kita handle baby tu macam mana.

4. Baby tak puas menyusu - kena bagi makan dah ni..bubur, nestum atau sebagainya. Baby mula makan umur 6bulan tau.. kena usaha perbanyakkan air susu supaya  baby puas menyusu.

5. Tidur baby tidak lena - tidurkan dalam buaian lah..baby tak tau macam mana rasanya tidur dalam buai kalau kita tak  letak dia dalam tu. Habis tu macam mana tau baby nak buai?? Erm..

Itu antara mitos-mitos yang saya dengar semenjak ada baby ni..rasa macam ada lagi tapi tak ingat dah sebab lama sangat perap entri dalam minda, hehe. InsyaAllah kalau ada mitos terkini saya akan update lagi :-)

Rasulullah saw bersabda : " setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, ibu bapalah yang bertanggungjawab sama ada menjadikannya yahudi, majusi atau nasrani ".
( Riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment