Monday, October 7, 2013

INI CREAM PUFF KE??

Bismillahirrahmanirrahim...


Akhir-akhir ni saya tiba-tiba tersedar yang saya telah suka makan cream puff..dulu saya makan juga tapi tak ada lah rasa suka sangat macam sekarang. Agaknya rasa suka tu timbul sebab Allah dah tarik sikit nikmat makan makanan yang keras-keras..hehe. Cream puff kan lembut gitu..orang tak ada gigi pun boleh makan sambil pejam mata..lalala.


 Suatu hari sedang saya belek-belek majalah resepi mak tiba-tiba saya terjumpa resepi cream puff. Excited sungguh saya tunjuk kat mak betapa mudahnya bahan-bahan nak buat cream puff yang saya tak pernah ambil tau pun selama ni..sambil cakap kat mak nanti saya nak try buat resepi ni memandangkan semua bahan nak buat tu ada kat dapur kecuali bahan untuk paipkan adunan je tak ada.


Lalu dengan gigihnya saya telah mengatur semua bahan dan mula buat cream puff petang sabtu baru-baru ni..saya paipkan je adunan guna plastik yang saya buat gulung-gulung. Walaupun resepi ni sangat mudah dan simple tapi hasil tangan saya buat pertama kali jadi macam ni...........:(







Percubaan pertama saya tak menjadi..salah satu puncanya ialah saya tak guna beg paip yang betul..sebab tu tak ada bentuk. Terus saya niat nak beli satu lepas ni untuk buat cream puff yang cantik masa akan datang..haha. Tapi walaupun rupa tak cantik tapi rasanya sama..kiranya kalau buat contest teka resepi orang boleh tau yang ni cream puff walaupun rupa tak sama langsung..haha. Oh ya..cream puff yang selalu saya makan kat kedai tu intinya krim kastard tapi saya ubah suai yang ni..letak inti kaya je. Mudah dan senang..lain kali nak tukar inti lain pula:)


Tak apalah saya akan belajar dari kesilapan ni..untuk hasilkan yang lebih baik nanti:) Usaha tangga kejayaan..chaiyok!



2 comments:

  1. ni slh 1 feveret kak mia..creampuff ni adik perkenalkan...aduhai sedap..tp x bljr buat lg.

    ReplyDelete