Wednesday, February 6, 2019

ZAHRAH POSITIF INFLUENZA

Bismillahirrahmanirrahim..

Sebelum ni memang saya ada share di ig tentang zahrah yang sakit & warded. Tapi baru ni berkesempatan untuk share tentang influenza.

Zahrah mula dengan batuk kering pada khamis 24.01.2019. Petang tu juga kami terus bawa ke Klinik Medisinar di Beaufort. Waktu tu doktor cuma bagi ubat batuk dan titis hidung sebab zahrah mengadu hidung dia tersumbat. Keesokannya 25.01.2019 hari Jumaat pun zahrah masih batuk kering.

Hari sabtu, 26.01.2019 batuk zahrah sudah mula berkahak..lega sikit la kan. Kemudian hari Ahad 27.01.2019 zahrah mula demam. Suhu badan dia akan tinggi pada waktu malam. Hari isnin 28.01.2019, saya belikan zahrah ubat demam di klinik Medisinar. Hari selasa 29.01.2019 zahrah masih demam & kami bawa zahrah ke KliniK Dr.Tan di kk. Di sana, Dr.Tan kata zahrah sakit yang sama macam masa kecik dulu. Demam biasa 3serangkai macam tu. Kali ni dapat antibiotik & beberapa lagi ubat lain.

Hari Rabu 30.01.2019, saya cuti & fokus jaga zahrah di rumah & pantau sepenuhnya jadual makan ubat supaya tiada yang terlepas. Saya mandikan zahrah lebih dari 7kali tapi suhu tak turun juga. Malam tu, suhu badan zahrah terus naik sampai 39.3°c, cepat-cepat kami bawa semula ke klinik Medisinar untuk masuk ubat sumbat punggung. Balik rumah suhu zahrah turun dari 39°c tapi masih demam.

Keesokan hari, hari khamis 31.01.2019 kami buat keputusan untuk bawa zahrah ke Hospital Gleneagles..memandangkan gleneagles salah satu hospital panel untuk medical card zahrah. Kami sampai dalam lebih kurang 1.30pm dan terus minta untuk jumpa dengan Dr.Fauziah. Cantik kliniknya tapi tak sempat pula ambil gambar😅.

Dr.Fauziah suspect zahrah dijangkiti influenza..macam menakutkan bunyinya kan. Tapi untuk sahkan kena buat test. Test agak mahal sedikit, dalam Rm700+..so kami rela zahrah masuk wad & test akan dibuat. Hasil test memang zahrah positif influenza. Influenza B..














Selama 4hari 3malam dalam wad, demam zahrah memang on off..kalau siang hari suhunya 36°c, malam boleh naik mendadak ke 38°c macam tu. Doktor kata memang begitulah simptom influenza..demam on off & suhu tinggi pada waktu malam. Batuk & selesema zahrah juga dipengaruhi oleh influenza tu sebenarnya.

Alhamdulillah..syukur sangat sebab kami ambil tindakan segera bawa zahrah ke hospital. Mommies kalau anak-anak demam lebih 3hari cepat-cepat bawa ke hospital tau lebih-lebih lagi kalau suhu yang tinggi pada waktu malam.

Kalau tanya kami, dari mana zahrah dapat jangkitan ni kami pun tak tau nak jawab apa. Macam-macam kemungkinan..mungkin sekolah, tempat awam, kedai..so mommies berjaga-jaga saja & rajin apply sanitizer kat anak setiap kali keluar rumah k.

Oh ya..info yang saya dapat, untuk mengesahkan jangkitan influenza kena buat test ya. Sebab tu klinik tak dapat mengesahkan sebab klinik tak ada lab. Kena pergi hospital..influenza juga boleh menjangkiti semua peringkat usia. Syukur juga kami suami isteri tak dijangkiti zahrah..alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment